Een sterk merk opbouwen doe je zo

11jul - door Jordy Hummel - 0 - Over Overig

Een eigen bedrijf starten is voor veel mensen een droom. De meeste dromen hierover maar nemen helaas geen concrete stappen. Wanneer je eenmaal van start bent gegaan is het ontzettend belangrijk om een sterk merk op te bouwen. Waarom dat zo is, lees je in deze blog. 

Bedrijfspand

Wanneer je professioneel aan de slag wilt gaan met je onderneming raden we aan om voor een bedrijfspand te kiezen, wanneer dit mogelijk is. Woon je bijvoorbeeld in Zoetermeer en heb je thuis genoeg ruimte om thuis te beginnen? Begin dan de eerste paar maanden tot een jaar gewoon thuis. Wanneer je bussiness goed begint te lopen raden we aan om een bedrijfspand in Zoetermeer te gaan zoeken. Wanneer je eenmaal een plek hebt voor je onderneming kom je professioneel over en dit geeft een extra boost aan je onderneming. Er is namelijk geen weg meer terug. 

Brand

Zomaar producten of diensten verkopen is natuurlijk altijd mogelijk. Maar wanneer je echt wilt groeien is het bijna noodzakelijk om een sterk merk op te bouwen. Hierbij is het belangrijk om je merk goed te definiëren. Met andere woorden, waar staat je merk voor? Zet goed op papier wat de belangrijkste pluspunten zijn van je bedrijf en dus van je merk. 

Positionering

Wanneer je duidelijk op papier hebt gezet waar je merk voor staat en wat de pluspunten van je merk zijn is het taak om te kijken wat jouw merk precies onderscheidt van andere merken in de markt. Hierbij is het ontzettend belangrijk om af te wijken van de concurrentie om zo goed op te vallen. Er zijn waarschijnlijk een hoop bedrijven die hetzelfde aanbieden als jij, de klant moet een goede reden hebben om toch voor jou te kiezen. 

Het benadrukken van je merkbelofte wordt ook wel je unieke waardepropositie genoemd. Wanneer je dit hebt bepaalt is het tijd om een strategie te bedenken over hoe jij jouw merk vertaald naar de klant. In zo’n strategie staat dus hoe jij jouw merkbelofte communiceert via bijvoorbeeld reclames.

Je klanten bereiken

Wanneer je eenmaal je unieke waarde propositie en de communicatiestrategie hebt bedacht is het tijd om je merk over te brengen naar je klanten. Hierbij is het belangrijk om op verschillende kanalen actief te zijn. Denk hierbij aan social media, advertenties in de krant, televisie, radio, billboards, flyers en posters. Verder is het tegenwoordig effectief om samenwerkingen aan te gaan met andere bedrijven. 

Dit waren onze tips om te zorgen dat je een sterk merk opbouwt. Het is belangrijk dat je eens in de zoveel tijd evalueert of je merk nog relevant is en of er verbeteringen mogelijk zijn.