Online marketing: een introductie

25jul - door admin - 0 - Over Geen categorie

Over de afgelopen twee decennia is online marketing één van de snelst groeiende industrieën ter wereld geworden, en het ziet er niet naar uit dat deze groei gaat afnemen in de nabije toekomst. Sterker nog, dankzij de constante innovatie op het gebied van internetgebruik en vooral sociale media zal het belang van online marketing als een vaardigheid en als een volwaardige industrie blijven groeien. In dit artikel gaan we iets dieper in op wat online marketing precies is, en waarom het als branche zo snel gegroeid is over de afgelopen jaren. 

Wat is online marketing precies?


Online marketing, vaak ook wel internet marketing of digital marketing genoemd, is op zichzelf een heel breed begrip. Het verwijst naar de marketing en verkoop van producten en services via het internet. Verschillende experts verdelen online marketing in verschillende vakgebieden, maar over het algemeen wordt de industrie onderverdeeld in zeven hoofdcategorieën: 

  • SEO (Search Engine Optimisation): het optimaliseren van de organische zichtbaarheid van een website in zoekmachines zoals Google.
  • SEM (Search Engine Marketing): hetzelfde als SEO, maar voor de betaalde in plaats van de organische zichtbaarheid van een website.
  • Content marketing: het creëren van interessante en relevante content met als doel het verkopen van een product of service.
  • Social media marketing: het adverteren en verkopen van producten en services via sociale media zoals Facebook, Twitter en Instagram.
  • PPC (Pay-per-Click): dit is een variant van SEM waarbij de verkoper van een product of service betaalt voor iedere keer dat een bezoeker van de website, blog of pagina op een advertentie klikt.
  • Affiliate marketing: deze vorm kan gezien worden als een digitale versie van mond-tot-mond reclame, waarbij verkopers elkaars producten en services aanprijzen (en in veel gevallen ook de opbrengsten ervan delen).
  • E-mail marketing: dit is ondertussen alweer een vrij verouderde vorm van online marketing, waarbij een verkoper met toestemming van de (potentiële) klant e-mails stuurt waarin een producten of service wordt aangeprezen.

Enkele voordelen van online marketing


Online marketing heeft de afgelopen jaren niet voor niets zo’n indrukwekkende groei doorgemaakt. Zeker ten opzichte van de meer traditionele vormen van marketing heeft de online variant enkele aanzienlijke voordelen.

Ten eerste is het gemakkelijk op het gebied van openingstijden. Online marketing is vrijwel nooit gebonden aan openingstijden aangezien de meeste platformen waarop online geädverteerd wordt altijd bereikbaar zijn voor de klant. 
Ten tweede is het potentiële bereik van online marketing acties en campagnes een stuk groter. Het is verstandig om je content altijd wat aan te passen aan de lokale voorkeuren, maar op papier kan via het internet iedereen bereikt worden, ongeacht hun of jouw fysieke locatie. 
Ten laatste kunnen de kosten van een online marketing bureau makkelijker binnen de perken gehouden worden in vergelijking met de meer traditionele vormen van marketing. Je hebt er geen fysieke locatie met bijkomende kosten voor nodig, en je hoeft geen voorraad aan te schaffen om uit te stallen.